KURS 07

 PMU 2022

HELHETLIG HELSEFORSTåELSE – GOD ALLMENN- OG SAMFUNNSMEDISIN
Radisson Blu Scandinavia Hotel

Kurset vil formidle oppdatert kunnskap om sammenhengene mellom livserfaring på den ene siden og biologisk utvikling med henblikk på helse eller sykdom på den andre. Kunnskapsrammen spenner fra evolusjonsteori til nyeste kunnskap om hvordan ulike belastende erfaringer kan skade livsviktige fysiologiske prosesser og lede til sykdom. Spennet åpner for refleksjon over hvordan en slik utvikling framstår innen somatisk og psykiatrisk medisin, sosiale og psykologiske støtteordninger og en adskilt tannhelsetjeneste. Kurset skal også romme refleksjon over språkets betydning for en vitenskapelig fundert, helhetlig helseforståelse.

Den samlede kunnskapens høye relevans for både klinisk allmennmedisin og samfunnsmedisinsk forebyggingsarbeid vil bli drøftet gjennom hele kurset.

Bidragsyterne til kurset er klinikere, lærere og forskere innen allmenn- og samfunnsmedisin, immunologi, psykiatri, psykofarmakologi, psykologi, vitenskapsteori, odontologi og språkvitenskap fra flere læresteder i Norge.


MÅLGRUPPE Leger, medarbeidere og annet helsepersonell
KURSLEDER Anna Luise Kirkengen, Linn Getz
LÆRINGSMÅL ALM 007, 008, 010, 014, 024-029, 044, 045, 048, SAM 008, 032 FKM LM-04, 21, 51 m.fl
KURSTIMER 16
GODKJENT Godkjent med 16 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i allmennmedisin til videre- og etterutdanningen i allmennmedisin, samt 16 timer valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning i samfunnsmedisin. Kurset godkjennes med 16 timer til Helsesekretærforbundets kompetansebevis. Kurset er også godkjent av Norsk Psykologforening og Norsk Tannlegeforening

Mandag 24. oktober

08.30-08.35 Velkommen og introduksjon Anna Luise Kirkengen, Linn Getz
08.35-09.20 Hjelper det allmennlegen å være fortrolig med evolusjonen? Elling Ulvestad
09.20-10.00 Allostatisk overbelastning – prisen for tilpasning og overlevelse Linn Getz
10.00-10.20 Pause
10.20-11.05 Hjelper allostasemodellen meg i fastlegehverdagen? Marianne Rønneberg
11.05-11.50 Deltakerne presenterer seg og sitt motiv for å ha valgt kurset. Alle
11.50-12.50 Lunsj
13.00-13.50 Åpningsforelesning og kultur
13.50-14.20 Pause
14.20-15.05 Hva kan tilknytningsfeltet tilføre allmennlegene? Ida Brandtzæg
15.05-15.50 Kan jeg, tannlegen, se at et barn forsømmes? Anne Rønneberg
15.50-16.10 Pause
16.10-17.00 Møter jeg forsømte barn på psykiatrisk avdeling? Ane B. Næss
17.00-17.40 Samtale i plenum med Ulvestad, Getz, M. Rønneberg, Brandtzæg, A. Rønneberg og Næss Alle

Tirsdag 25. oktober

08.00-08.25 Morgenkonsert
08.30-09.15 Møter allmennlegen fenomenet identitetshavari? Tor-Johan Ekeland
09.15-10.00 Kan allmennlegen og psykologen lytte etter det usagte? Siri E. Gullestad
10.00-10.20 Pause
10.20-11.05 Hvordan kan man best bruke psykofarmaka? Sigrid Narum
11.05-11.50 Samtale i plenum med Ekeland, Gullestad og Narum, ledet av Getz Alle
11.50-12.50 Lunsj
13.00-13.45 Kan medisinsk uforklarte plager si noe om hvordan det er å være menneske? Thor Eirik Eriksen
13.45-14.40 Eksempler eller beskrivelser fra deltakernes egen kliniske erfaringer. Alle
14.30-15.20 Pause
14.40-15.10 Kulturhalvtimen
15.20-16.05 Kanskje vi trenger et nytt språk om mennesket? Jan Inge Sørbø
16.05-16.50 Panel med Getz, Gullestad, Ekeland, Narum og Eriksen om premissene for å integrere kunnskapen i helsefaglige utdanninger, ledet av Sørbø. Alle

KURSLEDERE OG FORELESERE

Anna Luise Kirkengen, ISM/NTNU, Trondheim
Linn Okkenhaug Getz, Norwagian University of Science and Technology, Trondheim
Ane Brantzæg Næss, St. Olavs hospital, Trondheim
Anne Rønneberg, Universitetet i Oslo, Oslo
Elling Ulvestad, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Ida Brandtzæg, Tilknytningspsykologene, Oslo
Jan Inge Sørbø, Høgskulen i Volda, Volda
Marianne Rønneberg, Tingvoll legesenter/ NTNU, Tingvoll
Sigrid Narum, OUS, Oslo
Siri Gullestad, Professor emeritus, UiO, Oslo
Thor Eirik Eriksen, Universitetssykehuset Nord-Norge og UiT-Norges Arktiske Universitet, Tromsø
Tor-Johan Ekeland, Høgskolen i Volda, Ulsteinvik