PMU 2022
Kurset vil formidle oppdatert kunnskap om sammenhengene mellom livserfaring på den ene siden og biologisk utvikling med henblikk på helse eller sykdom på den andre. Kunnskapsrammen spenner fra evolusjonsteori til nyeste kunnskap om hvordan ulike belastende erfaringer kan skade livsviktige fysiologiske prosesser og lede til sykdom. Spennet åpner for refleksjon over hvordan en slik utvikling framstår innen somatisk og psykiatrisk medisin, sosiale og psykologiske støtteordninger og en adskilt tannhelsetjeneste. Kurset skal også romme refleksjon over språkets betydning for en vitenskapelig fundert, helhetlig helseforståelse.
Den samlede kunnskapens høye relevans for både klinisk allmennmedisin og samfunnsmedisinsk forebyggingsarbeid vil bli drøftet gjennom hele kurset.
Bidragsyterne til kurset er klinikere, lærere og forskere innen allmenn- og samfunnsmedisin, immunologi, psykiatri, psykofarmakologi, psykologi, vitenskapsteori, odontologi og språkvitenskap fra flere læresteder i Norge.
MÅLGRUPPE | Leger, medarbeidere og annet helsepersonell |
KURSLEDER | Anna Luise Kirkengen, Linn Getz |
LÆRINGSMÅL | ALM 007, 008, 010, 014, 024-029, 044, 045, 048, SAM 008, 032 FKM LM-04, 21, 51 m.fl |
KURSTIMER | 16 |
GODKJENT | Godkjent med 16 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i allmennmedisin til videre- og etterutdanningen i allmennmedisin, samt 16 timer valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning i samfunnsmedisin. Kurset godkjennes med 16 timer til Helsesekretærforbundets kompetansebevis. Kurset er også godkjent av Norsk Psykologforening og Norsk Tannlegeforening |
Mandag 24. oktober
08.30-08.35 | Velkommen og introduksjon Anna Luise Kirkengen, Linn Getz |
08.35-09.20 | Hjelper det allmennlegen å være fortrolig med evolusjonen? Elling Ulvestad |
09.20-10.00 | Allostatisk overbelastning – prisen for tilpasning og overlevelse Linn Getz |
10.00-10.20 | Pause |
10.20-11.05 | Hjelper allostasemodellen meg i fastlegehverdagen? Marianne Rønneberg |
11.05-11.50 | Deltakerne presenterer seg og sitt motiv for å ha valgt kurset. Alle |
11.50-12.50 | Lunsj |
13.00-13.50 | Åpningsforelesning og kultur |
13.50-14.20 | Pause |
14.20-15.05 | Hva kan tilknytningsfeltet tilføre allmennlegene? Ida Brandtzæg |
15.05-15.50 | Kan jeg, tannlegen, se at et barn forsømmes? Anne Rønneberg |
15.50-16.10 | Pause |
16.10-17.00 | Møter jeg forsømte barn på psykiatrisk avdeling? Ane B. Næss |
17.00-17.40 | Samtale i plenum med Ulvestad, Getz, M. Rønneberg, Brandtzæg, A. Rønneberg og Næss Alle |
Tirsdag 25. oktober
08.00-08.25 | Morgenkonsert |
08.30-09.15 | Møter allmennlegen fenomenet identitetshavari? Tor-Johan Ekeland |
09.15-10.00 | Kan allmennlegen og psykologen lytte etter det usagte? Siri E. Gullestad |
10.00-10.20 | Pause |
10.20-11.05 | Hvordan kan man best bruke psykofarmaka? Sigrid Narum |
11.05-11.50 | Samtale i plenum med Ekeland, Gullestad og Narum, ledet av Getz Alle |
11.50-12.50 | Lunsj |
13.00-13.45 | Kan medisinsk uforklarte plager si noe om hvordan det er å være menneske? Thor Eirik Eriksen |
13.45-14.40 | Eksempler eller beskrivelser fra deltakernes egen kliniske erfaringer. Alle |
14.30-15.20 | Pause |
14.40-15.10 | Kulturhalvtimen |
15.20-16.05 | Kanskje vi trenger et nytt språk om mennesket? Jan Inge Sørbø |
16.05-16.50 | Panel med Getz, Gullestad, Ekeland, Narum og Eriksen om premissene for å integrere kunnskapen i helsefaglige utdanninger, ledet av Sørbø. Alle |
KURSLEDERE OG FORELESERE
Anna Luise Kirkengen, ISM/NTNU, Trondheim
Linn Okkenhaug Getz, Norwagian University of Science and Technology, Trondheim
Ane Brantzæg Næss, St. Olavs hospital, Trondheim
Anne Rønneberg, Universitetet i Oslo, Oslo
Elling Ulvestad, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Ida Brandtzæg, Tilknytningspsykologene, Oslo
Jan Inge Sørbø, Høgskulen i Volda, Volda
Marianne Rønneberg, Tingvoll legesenter/ NTNU, Tingvoll
Sigrid Narum, OUS, Oslo
Siri Gullestad, Professor emeritus, UiO, Oslo
Thor Eirik Eriksen, Universitetssykehuset Nord-Norge og UiT-Norges Arktiske Universitet, Tromsø
Tor-Johan Ekeland, Høgskolen i Volda, Ulsteinvik